RENAISSANCE ART (THE CREATION OF ADAM)


 Renaissance Art (1502-1508)
(THE CREATION OF ADAM)


              The Creation of Adam

    Seni Renaisans adalah sebuah lukisan patung dan seni hiasan zaman sejarah Eropah, Zaman ini, muncul dengan gaya yang tersendiri di Itali pada sekitar 1400, selari dengan perkembangan yang berlaku dalam falsafah, kesusasteraan, muzik, dan sains. Seni Renaisans, dianggap sebagai tradisi purba yang mulia, mengambil sebagai asas seni kuno klasik, tetapi mengubah tradisi itu dengan menyerap perkembangan baru-baru ini dalam seni Eropah Utara dan dengan menerapkan pengetahuan sains kontemporer. Seni Renaisans, dengan falsafah Humanis Renaissance, tersebar di seluruh Eropah, yang mempengaruhi kedua-dua artis dengan perkembangan teknik-teknik baru dan kepekaan seni baru. Selain itu, Seni Renaissance menandakan peralihan Eropah dari zaman pertengahan hingga era zaman moden.


    "Penciptaan Adam" adalah merupakan lukisan fresko yang dihasilkan oleh Michelangelo, yang merupakan sebahagian dari siling Sistina Chapel, dicat c. 1508-1512. Ia menggambarkan naratif penciptaan Alkitab dari Kitab Kejadian di mana Tuhan menghidupkan kehidupan kepada Adam, manusia pertama. Lukisan dinding adalah sebahagian daripada skema ikonografi kompleks dan secara kronologi keempat dalam siri panel yang menggambarkan episod dari kejadian manusia.


     Selain itu, Mural ini berbeza dari idealogi terhadap Penciptaan tipikal yang wujud sehingga masa itu. Di sini, dua tokoh mendominasi tempat kejadian: Tuhan disebelah kanan, dan Adam disebelah kiri. Dalam lukisan ini Tuhanyang digambarkan dalam keadaan terapung terdiri dari tirai dan subjek lain. Bentuknya disokong pada malaikat yang terbang tanpa sayap, tetapi penerbangannya dibuat jelas oleh tirai yang mengalir keluar dari bawahnya. Tuhan digambarkan sebagai orang tua, tetapi berotot, lelaki dengan rambut kelabu dan janggut panjang yang bertindak balas terhadap gerakan ke hadapan penerbangan. Ini adalah jauh dari imej imperialis Tuhan yang telah diperkenal di Barat sejak zaman purba. Daripada memakai pakaian diraja dan digambarkan sebagai penguasa yang berkuasa, dia memakai hanya tunik cahaya yang meninggalkan banyak lengan dan kakinya yang terdedah. Orang mungkin mengatakan ini adalah potret Tuhan yang lebih intim kerana dia ditunjukkan dalam keadaan yang tidak tersentuh dan jauh dari Man, tetapi yang dapat diakses olehnya.




Comments

Popular posts from this blog

Qubism Art ( Pablo Picasso)

MEDIEVAL ART

Realism Art (A Burial at Ornans)