Qubism Art ( Pablo Picasso)
Qubism Art ( Pablo Pissco)
Pablo Picasso, “Still Life with a Bottle of Rum”, 1965 |
Kubisme adalah gerakan seni awal abad ke-20 yang membawa lukisan dan patung Eropah ke hadapan ke arah seni Modern abad ke-20. Kubisme dalam pelbagai bentuknya mengilhami pergerakan berkaitan dalam kesusasteraan dan seni bina. Kubisme dianggap sebagai antara gerakan seni yang paling berpengaruh pada abad ke-20. Istilah ini digunakan secara meluas dalam hubungannya dengan pelbagai seni yang dihasilkan di Paris (Montmartre, Montparnasse dan Puteaux) pada tahun 1910-an dan memanjangkan sepanjang tahun 1920-an.
Gerakan ini dipelopori oleh Georges Braque dan Pablo Picasso, yang disertai oleh Andre Lhote, Jean Metzinger, Albert Gleizes, Robert Delaunay, Henri Le Fauconnier, Fernand Léger dan Juan Gris. Satu pengaruh utama yang membawa kepada Kubisme ialah perwakilan bentuk tiga dimensi dalam karya-karya Paul Cézanne yang lewat. Sebuah retrospektif lukisan Cézanne telah diadakan di Salon d'Automne pada tahun 1904, kerja-kerja semasa dipamerkan di 1905 dan 1906 Salon d'Automne, diikuti oleh dua retrospektif selepas kematiannya pada tahun 1907. Dalam karya seni Cubist, benda-benda dianalisis, dipecahkan dan disusun semula dalam bentuk abstrak-bukan menggambarkan objek dari sudut pandangan tunggal, artis menggambarkan subjek dari pelbagai sudut pandangan untuk mewakili subjek dalam konteks yang lebih besar.
Dari 1907-1917, Pablo piccaso mempelopori pergerakan kubisme, gaya revolusi seni moden yang Picasso terbentuk sebagai tindak balas kepada dunia moden yang pesat berubah. Dengan kerjasama rakan dan rakan senimannya Georges Braque, Picasso mencabar bentuk seni yang konvensional dan realistis melalui penubuhan Kubisme. Picasso mahu mengembangkan cara baru untuk melihat bahawa zaman moden, dan dia mencapai matlamat ini dengan Kubisme.
Pablo Picasso, “Girl With Mandolin”, 1910 |
Picasso tidak merasakan bahawa seni harus menyalin sifat. Dia merasa tidak ada kewajiban untuk tetap terikat dengan teknik perspektif artistik yang lebih tradisional, pemodelan, dan foreshortening dan merasakan objek dua dimensi. Picasso mahu menekankan perbezaan antara lukisan dan realiti. Kubisme melibatkan cara yang berbeza untuk melihat, atau melihat, dunia di sekeliling kita. Picasso percaya pada konsep relativiti - dia mengambil kira kedua-dua pemerhatian dan kenangannya ketika membuat imej kubis. Dia merasakan bahawa kita tidak melihat objek dari satu sudut atau perspektif, tetapi dari banyak sudut yang dipilih oleh penglihatan dan pergerakan. Akibat kepercayaan ini, Cubism menjadi bagaimana hendak melihat objek atau tokoh dan bukannya apa yang dilihat oleh seniman seni Afrika dan kehidupan jalanan bandar moden Paris sangat mempengaruhi konsepsi Picasso tentang Kubisme. Di samping itu, Picasso menjadi terpesona dengan proses pembinaan dan dekonstruksi, suatu daya tarikan yang jelas dalam kerja-kerja Kuba.
Apabila mencipta kepingan Cubist ini, Picasso akan mempermudahkan objek ke dalam komponen geometri dan pesawat yang mungkin atau tidak boleh menambahkan ke seluruh objek kerana ia akan muncul di dunia semula jadi. Dia akan memutarbelitkan angka dan bentuk dan pada masa yang sama menggambarkan sudut pandangan yang berbeza pada satu pesawat.
Picasso aktif mencipta karya seni Cubist selama sepuluh tahun. Dalam jangka masa ini, gaya Cubisnya subtly berkembang dari Kubisme Analitikal (1907-1912) ke Kubisme Sintetik (1913-1917). Dengan Cubism Analitik, Picasso menggunakan palet warna yang disenyapkan dari coklat, coklat, hitam dan memilih untuk menyampaikan perkara-perkara subjek yang agak tidak berkesan seperti lif dan lanskap. Dia meletakkan penekanan pada figurasi dan abstraksi terbuka, tetapi belum memasukkan elemen tekstur dan kolaj.
Dengan kubisme Sintetik, Picasso memasukkan tekstur, corak, teks, dan potongan surat khabar ke dalam karya Cubistnya. Walaupun dia masih menggambarkan subjek yang agak neutral seperti alat muzik, botol, cermin mata, pitcher, surat khabar, bermain kad, dan muka manusia dan angka, tekniknya telah berkembang hingga ke titik di mana dia secara konsisten termasuk unsur kolaj, teknik yang dia sering dikreditkan dengan penciptaan. Dengan kubisme sintetik, Picasso mendefefinasikan kesan visual teknik Cubist asalnya dan memasukkan bahan-bahan baru, membuka jalan bagi gerakan avant-garde artistik untuk menyalakan seluruh Eropah. Kubisme terkenal sebagai pergerakan artistik yang terancam di dalam dan dari haknya sendiri, namun ia juga mempengaruhi generasi seniman untuk mengikuti, membentuk sejarah seni yang sangat.
Walaupun majoriti lukisan Cubism yang Picasso adalah lukisan, dia juga mencipta cetakan yang menakjubkan; etchings, lithographs dan linocuts dalam gaya kubisme. Cetakan kubis sedemikian sangat jarang dan sering dicipta selepas imej lukisan Picasso Cubist yang terkenal seperti Still Life dengan Botol Rum (1911). Picasso juga memasukkan pochoir, atau cat air yang digunakan tangan, kepada kebanyakan cetakan Cubist, menyumbang lagi rasa tekstur dan warna. Oleh kerana Picasso dikreditkan dengan menubuhkan dan menerajui Kubisme, cetakan Cubists ini ikonik, mereka kekal di antara karya grafis yang paling ditagih dan berharga setakat ini.
Comments
Post a Comment