Romanticisme Art (The Raft of the Medusa)


Romanticisme Art
Théodore Géricault (1791-1824)

   The Raft of the Medusa       
Romanticisme adalah pergerakan artistik, sastera, muzik dan intelektual yang berasal dari Eropah menjelang akhir abad ke-18, dan di kebanyakan kawasan berada pada puncaknya dalam tempoh anggaran 1800-1850. Romantikisme dicirikan oleh penekanannya pada emosi dan individualisme serta memuliakan semua masa lalu dan alam semula jadi, lebih suka zaman pertengahan daripada klasik. Ia sebahagiannya merupakan tindak balas kepada Revolusi Perindustrian,  norma-norma sosial dan politik aristokrat dari Zaman Pencerahan, dan rasionalisasi sains alam semula jadi-semua komponen kemodenan Ia terkandung paling kuat dalam seni visual, muzik, dan kesusasteraan, tetapi mempunyai kesan besar pada historiografi, pendidikan, dan sains alam Ia mempunyai kesan yang signifikan dan kompleks terhadap politik, dengan pemikir romantis yang mempengaruhi liberalisme, radikalisme, konservatisme dan nasionalisme.


The Raft of the Medusa (Rakit Medusa) adalah lukisan minyak 1818-1819 oleh pelukis Romantik Perancis dan tukang litografi Théodore Géricault (1791-1824). Selesai apabila artis berusia 27 tahun, kerja itu menjadi ikon Romantik Perancis.The Raft of the Medusa adalah lukisan bersaiz besar yang menggambarkan sesaat selepas kemalangan kapal perang Perancis Laut Méduse, di lepas pantai Mauritania pada 2 Julai 1816. Pada 5 Julai 1816, sekurang-kurangnya 147 orang telah dibongkar di atas rakit yang dibina dengan tergesa-gesa; semua tetapi 15 mati dalam 13 hari sebelum penyelamatan mereka, dan mereka yang terselamat mengalami kelaparan dan dehidrasi dan mengamalkan kanibalisme. Acara ini menjadi skandal antarabangsa, sebahagiannya kerana penyebabnya disebabkan oleh ketidakcekapan kapten Perancis.

Géricault memilih untuk menggambarkan kejadian ini untuk melancarkan kerjayanya dengan kerja-kerja besar yang tidak dikomersialkan mengenai subjek yang telah menjana kepentingan umum yang besar. Acara itu menarik perhatiannya, dan sebelum dia mula mengerjakan lukisan akhir, dia melakukan penyelidikan yang luas dan menghasilkan banyak lakaran persediaan. Dia menemuduga dua orang yang terselamat dan membina model skala terperinci rakit tersebut. Dia melawat hospital dan mayat di mana dia dapat melihat, tangan pertama, warna dan tekstur daging mati dan mati. Seperti yang telah dijangkakan, lukisan itu terbukti sangat kontroversi pada penampilan pertamanya di Salon 1819 Paris, yang menarik pujian dan kecaman yang sama. Walau bagaimanapun, ia menubuhkan reputasi antarabangsanya, dan hari ini secara meluas dilihat sebagai mani pada sejarah awal pergerakan Romantik dalam lukisan Perancis.

Walaupun Rakit Medusa mengekalkan unsur-unsur tradisi lukisan sejarah, dalam kedua-dua pilihan perkara dan persembahan dramatik, ia mewakili pemisahan dari ketenangan dan urutan sekolah Neoklasik yang berlaku. Kerja Géricault menarik perhatian penuh dari pertunjukan pertamanya dan kemudian dipamerkan di London. Louvre memperolehnya tidak lama selepas kematian artis pada usia 32 tahun. Pengaruh lukisan itu dapat dilihat dalam karya Eugène Delacroix, J. M. Turner, Gustave Courbet, dan Édouard Manet.




Comments

Popular posts from this blog

Qubism Art ( Pablo Picasso)

MEDIEVAL ART

Realism Art (A Burial at Ornans)