Baroque Art painting ( Annibale Carracci)



Baroque Art ( Painting)

       Assumption of the Virgin Mary (1601)


            Santa Maria del Popolo, Rome
Dalam seni halus, istilah Baroque (berasal dari makna Portugis 'barocco', 'mutiara atau batu tidak teratur') menggambarkan ungkapan yang sangat rumit, yang berasal dari Rom, yang berbunga pada masa c.1590-1720, dan yang memeluk lukisan, dan arca serta seni bina. Selepas idealisme Renaissance (c.1400-1530), dan sifat 'terpaksa' Mannerism (c.1530-1600), seni Baroque di atas semua mencerminkan ketegangan agama zaman - terutama keinginan Gereja Katolik di Rom (seperti yang diucapkan pada Majlis Trent, 1545-63) untuk menegaskan semula dirinya di hadapan Reformasi Protestan. Oleh itu, ia hampir sama dengan Seni Katolik Kaum-Reformasi dalam tempoh tersebut.

Annibale Carracci (1560-1609)

                                                                      
.

                                                                                                                                  

Artis Itali, Annibale Carracci adalah salah seorang pelukis yang paling dikagumi pada zamannya, dan salah satu yang paling berpengaruh di Old Master dalam peralihan dari Mannerisme ke Baroque. Menolak gaya tiruan lukisan Mannerist, Annibale memperjuangkan kembali ke alam semula jadi dan cita-cita seni Renaissance Master seperti Titian (c.1490-1567), Tintoretto (1518-94), Paolo Veronese (1528-88) dan Correggio (1489- 1534). Carracci bekerjasama rapat dengan saudaranya Agostino Carracci (1557-1602, pelukis dan pengukir) dan sepupunya Ludovico Carracci (1555-1619, pelukis) pada banyak projek. Bersama mereka menubuhkan sekolah lukisan Bolognese (berpusat pada Akademi Seni Carracci) untuk menggalakkan lukisan dari model hidup dan untuk membincangkan isu-isu teori seni dan reka bentuk. Dengan merintis gaya yang menggabungkan alam semulajadi dan klasik dengan tokoh-tokoh baru dan warna Venesia yang meriah, dinasti Carracci dikreditkan oleh pengkritik kontemporari kerana menyelamatkan seni Itali dari kejahatan kembar Mannerisme dan Realisme, dan membantu menubuhkan Bologna sebagai pusat ke-17 yang tersendiri lukisan Baroque abad. Gaya anti-Manneris mereka juga sempurna dengan kempen Katolik Kaum Reformasi Seni, dan hasilnya membawa banyak komisyen. Mereka terus mempengaruhi beberapa artis penting termasuk Poussin (1594-1665), Rubens (1577-1640) dan Bernini (1598-1680). Lihat juga: Classicisme dan Naturalisme dalam Lukisan Abad ke-17 Itali. Lukisan-lukisan Baroque terbaik Annibale termasuk: fresko di Galeri Farnese (Rom, 1590s), altarpiecesnya seperti The Assumption of the Virgin Mary (1601, Santa Maria del Popolo, Rom) serta lukisan minyak seperti Penerbangan ke Mesir (1604, Galeri Doria, Rom) dan Kristus Memakai Mahkota Duri, Disokong oleh Malaikat (1585-87, Gemaldegalerie, Dresden).

Kerjaya Awal

Annibale Carracci dilahirkan pada tahun 1560, Bologna. Sedikit yang diketahui dari kehidupan awalnya, Saudaranya Agostino dan sepupu Lodovico juga pelukis, dan bersama-sama ketiga-tiga seniman membuka studio mereka sendiri pada tahun 1580-an. Pada mulanya studio itu dipanggil Akademi Desiderosi (ingin kemasyhuran dan pembelajaran) tetapi kemudian menjadi Akademi Incamminati (progresif). Di mana lukisan awal Lodovico adalah gaya Mannerist yang jelas, dan Agostino pada mulanya mengamalkan bidang engravings yang lebih menguntungkan, Annibale menyebabkan gelombang kejutan dengan gaya yang lebih naturalistiknya. Karya seni Kristian yang paling awal diketahui, Krucifixion (1583, Santa Maria della Carita, Bologna) mengejutkan generasi artis yang lebih tua yang menegaskan bentuk yang ideal dalam gaya Mannerist. Annibale, sebaliknya, mencatatkan angka naturalistik dari model langsung dan ada cadangan bahawa beliau tidak memperlakukan perkara itu dengan maruah yang sesuai.

Lukisan Agama

Annibale mahir dalam  menghasilkan seni agama yang murni: lukisannya yang paling penting ialah Pieta (1599, Museo di Capodimonte, Naples) dan Christ Wearing the Crown of Thorns, Disokong oleh Angels (1587, Gemaldegalerie Dresden). Dalam lukisan ini, Kristus ditempatkan di pusat lukisan, setengah panjang dan disokong oleh dua malaikat, kepalanya mendominasi gambar. Kerja-kerja lain yang berkuasa, termasuk humanised: The Mystic Marriage of St Catherine (1585-87, Museo Nazionale di Capodimonte); The Magiten Penitent dalam Landscape (1598, Muzium Fitzwilliam, Cambridge) dan The Temptation of St Anthony Abbot (1597, Galeri Nasional, London). Pada tahun 1600, beliau bertanding secara langsung dengan Caravaggio saingannya ketika ditugaskan untuk melukis sebuah altarpiece untuk Cerasi Chapasi, Santa Maria del Popolo, Rom - Assumption of the Virgin Mary - Carvaggio bekerja di lukisan sisi.


Lukisan Landskap dan Potret

Selain itu, Annibale juga merupakan pelopor lukisan landskap, yang juga dianggap penting dalam pembangunan Seni Barat. Lukisannya Landskap Ideal (1598-1601, Doria, Rom), memaparkan landskap klasik yang ideal yang mana ia meletakkan adegan mitos kiasan. Murid-muridnya, Nicolas Poussin (1594-1665) dan Domenichino (1581-1641) secara langsung dipengaruhi oleh karya-karya ini dan akan terus mengembangkan lanskap ideal mereka sendiri. Annibable adalah salah satu artis Baroque Itali yang pertama untuk melukis gambar di mana landskap mengambil kepentingan terhadap tokoh-tokoh dan naratif, seperti yang dicontohkan oleh lukisannya Penerbangan ke Mesir (1604, Doria Gallery, Rom). Dia juga menghasilkan beberapa potret, terutamanya potret diri, yang menunjukkan rasa humor halus. Sebagai contoh, lihat Potret Sendiri dalam Profil (c.1590, Galeri Uffizi, Florence) dan Potret Dirinya (1604, Hermitage, St Petersburg). Dalam yang terakhir, penonton diperlakukan dengan potret artis, yang diletakkan di atas kanvas, di atas kuda, ditempatkan di studionya. Artis juga mencipta lukisan karikatur, dan dianggap sebagai salah satu artis pertama yang memperkenalkan bentuk seni ini.


Warisan Artistik

Tahun-tahun terakhir Annibale cukup sengsara; dia mengalami kemurungan, yang dikompaun oleh kesulitan untuk membayar kerja di Galeri Farnese. Beliau tidak diketahui telah melukis apa-apa selepas 1605, ketika dia mengidap penyakit maut, walaupun dia membuat sedikit sketsa pada tahun berikutnya. Kerjanya termasuk banyak lukisan yang kuat dan berwibawa (kajian dari alam semula jadi, landskap, karikatur, projek-projek untuk hiasan besar), sering di kapur hitam, disentuh dengan putih. Louvre dan Royal Collection di Britain (Windsor Castle) mempunyai beberapa siri.

Dia meninggal pada tahun 1609 dan dikebumikan berhampiran artis Raphael di Pantheon Rom. Ia adalah satu ukuran kejayaannya bahawa pada kematiannya dia dipuji oleh Bernini, serta seniman Baroque Perancis seperti Nicolas Poussin. Kerja-kerja beliau telah mempengaruhi banyak sezaman lain seperti Domenichino, Giovanni Lanfranco (1582-1647), Domenico Viola (1610-96), Guido Reni (1575-1642), Sisto Badalocchio (c.1581-1647), Francesco Albani (1578 -1660), Peter Paul Rubens (1577-1640) dan Carlo Maratta (1625-1713). Kekaguman umum untuk karyanya berlangsung selama 150 tahun, sehingga Winckelmann dan pengkritik Neoklasik tertentu mempersoalkan kebesarannya, melihat kepadanya peniru yang agak eklektik. Pengkritik seni Victorian John Ruskin (1819-1900) tidak lebih kagum: akibatnya, reputasi seni Annibale mengalami abad ke-19. Walau bagaimanapun, ia telah dikembalikan semula pada pertengahan abad ke-20, dan lukisan olehnya dapat dilihat di muzium seni terbaik di Eropah dan Amerika.



Comments

Popular posts from this blog

Qubism Art ( Pablo Picasso)

MEDIEVAL ART

Realism Art (A Burial at Ornans)